fredag 29 juli 2011

ljuvliga bär i trädgården

I går var det härligt varmt och skönt. Då började dagen med matlagning till hungriga golfare. Grillat med Tina Nordströms Nektarin- och majssalsa, den rekommenderar jag varmt. Till dessert en semifreddo. Receptet hittade jag i den norska tidningen "Bolig Dröm". Jag köpte tidningen på Bergens flygplats, när jag såg att en annan bloggare, Malin med bloggen "Lantliv i Norregård" fina uterum var på omslagsbilden. I alla fall så var den här semifreddon lite annorlunda då det är en sockerkaka i botten. Mycket god blev den. Inget bra på bild dock.

På eftermiddagen tog jag hand om en del av de svarta och vita vinbären, som jag har i trädgården. De vita frös jag in för att kunna ta fram vid tillfälle.
De svarta gjorde jag marmelad av efter Leilas recept på fikonmarmelad och den blev så god. Tror inte det går att misslyckas med hennes recept.
När det är så här ljuvliga dagar är det underbart att kunna stå ute och laga mat.

 Färdig och upphälld på burk. Durkslaget köpte jag på "Sockerklaras" i somras. Vi gjorde en 12 mil omväg till Sävsjö på väg ner till Ystad, men det var det värt. Underbar butik med massor av vackra saker, men jag kunde inte motstå denna rosa sötnos ;) Hon har en blogg och webbutik också, tryck här så kommer du till hennes blogg. Om ni vill titta in till "Mor Ágústas" så tryck här Ha nu en mycket trevlig fredag! Christina

8 kommentarer:

  1. Vad du är flitig och huslig !! Ser verkligen så gott ut !
    Kramar // Susanne ♥

    SvaraRadera
  2. Hej vännen =) Jag hoppas att allt är bra med dig?
    Åh vad underbart med mycket bär =)
    Här hemma har bloggandet legat på vila några dagar nu när vi äntligen fick chansen att måla om vårat hus Vitt.
    Så nu är vi äntligen klara och ute regnar det idag så då passa jag på att besöka er andra fina människor =). Jag hoppas att du får en underbar helg och att du är rädd om dig tills vi hörs igen Kram Tina

    SvaraRadera
  3. Åh vad smart att spara bären sådär! Det borde jag också göra... eller ja, inte bär kanke för det har jag nästan inga. Men däremot rabarber i massor... de måste jag ut och plocka och frysa in.

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  4. Oj vad du kan göra mycket gott gumman. Önskar jag vore lika bra på de som du. Och att man kanske får en trädgård nån gång.Så söt burken med marmelad är. Ha de så gott...

    Kram Lisa

    SvaraRadera
  5. Låter gott med svartvinbärsmarmelad, och snyggt har du förpackat den också.
    Jag blir allt lite avundsjuk när jag ser att du varit i Guas butik, det ser så inbjudande och mysigt ut.
    Var har du hittat den fina skylten som du har i växthuset ?
    Den var riktigt charmig
    Ha nu en fin helg
    Kramar
    Annelie

    SvaraRadera
  6. Jag kokade massor av saft och sylt förr, men jag har blivit lat med åren...Någon gång skall jag också besöka denna butik hoppas jag. Ha nu en mysig helg! Visar månadens dukning i helgen, titta gärna in!
    Kram Pia

    SvaraRadera
  7. Vilka härliga bär och gott och safta sylta.
    Du gör ett bra jobb ser jag. Ta vara på sommarens utbud.
    Kanske du ta vara på höstens utbud, pumpor. sylta, soppa och pajer.
    Även till prydnad.
    Slå på dig vet jag. Hur gott som helst och ha i höstmörket, somrig gele och pumpig pie.
    Kramis
    Fredde

    SvaraRadera
  8. Visst blir man stolt över sig själv och känner sig superhuslig när man gör sylt och saftkok! Älskar det men det tar slut alldeles för fort i min jättefamilj, kommer aldrig kunna fylla vinterförråden!
    Ha det gott,
    Eija

    SvaraRadera

Hej, jag blir så glad om du lämnar en kommentar på mitt inlägg