tisdag 19 juli 2011

Bergen, vacker stad och vackert väder

Har nu kommit hem från en helt fantastisk och underbart vacker stad, Bergen. Rekommenderar varmt att besöka denna stad, om ni vill gå bland pittoreska små hus, som "klättrar" uppför bergen och ligger så tätt att endast små smala gränder skiljer dem åt. Vi hade dessutom tur med vädret, solsken och skön värme. Bergen är en ganska regnsäker stad. Regnar ca 2500 mm/år!

Det var så mysigt att gå bland alla små gränder, som bara fortsatte uppåt, uppåt på berget. Med underbar utsikt över hustaken och mot hamnen.

 
I den smalaste gränden kunde man nästan inte mötas.

Staden ligger ju dessutom vid vattnet och har en småbåtshamn och lite längre ut ligger de större kryssningsfartygen.
Man kunde också åka upp på berget med linbana och därifrån var det en helt fantastisk utsikt.
Det som Bergen kanske är mest känd för är väl "Bryggen" och där var det härligt att sitta och titta på alla människor, njuta av solen och ett glas vin/öl(mer hade jag inte råd att dricka, för billigt är det inte ;) i Norge). 
Kanske kommer fler bilder i vinter, när man behöver påminnas om sommaren. Ha en fortsatt bra kväll//Christina

3 kommentarer:

  1. Härligt. Jag älskar Norge men visst är det dyrt. Inget större uteliv där inte. Superfina bilder..

    Kram Lisa

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Åh, den sista bilden där är så fin av den karaktäristiska Bergen-husraden. Jag var där en dag för 15 år sedan, men då var staden nästan dränkt under de traditionella regnmassorna! Fast det var fint ändå!

    Tusen tack för dina snälla ord hos mig.

    Sommarhälsningar,
    Helena

    SvaraRadera
  3. så vakkert.:-) uff nei billig er det ikke i Norge..selv om dette nok er et av de dyreste stedene :-)

    god helg til deg.:-)

    Klem

    SvaraRadera

Hej, jag blir så glad om du lämnar en kommentar på mitt inlägg